“Az én Rembrandtom”, tényleg az enyém? (2019)

Amikor a címet elolvassa az ember, arra gondolhat, hogy Rembrandt életéről van szó valami múltvisszatekintéses dokumentumfilm formájában. Üdítő meglepetés, hogy nem egészen erről van szó, sokkal inkább egy fogyaszthatóbb, érzelmekkel és izgalmakkal teli vadászatról. A műkincsgyűjtésről.

A filmnek Oeke Hoogendijk rendezőnő remek keretet ad egy bizonyos festménnyel. Úgy mutatja be a portrét, ahogy szabad szemmel sohasem vizsgálnánk. Egyszerűen egy laikusnak, aki csak egy képet lát elhozza a művészetet. Megragadja a zenével a szépen fotózott képekkel a festészetben rejlő mély érzelmeket. Szinte érezzük a teremben a festék illatát, érezzük a vászon sercegő érintését.

Nem hittem volna, hogy egy mai dokumentumfilm izgalmas lehet és pont egy holland, számomra filmként elsőre feldolgozhatatlan témát kapok oly sok hosszú idő után. Nem csak Rembrandtról szól, nyilván az ő lelkivilágát és zsenialitását kutatják és fejtegetik szenvedélyesen. Azonban, az arisztokrata műgyűjtők, mint a skót Buccleuch herceg, Eijk és Rose-Marie De Mol van Otterloo, az amerikai Thomas Kaplan, a francia Eric de Rothschild báró, Jan Six vadászatáról, Rembrandthoz és alkotásaihoz fűződő szoros kapcsolatáról látunk a filmvásznon morzsákat.

A szálak párhuzamosan futnak egymás mellett, a Rijksmuseum és a Louvre nyíltan összecsapnak két hatalmas portré miatt, eközben a fiatalabb Jan Six karrierjét látjuk, mondhatni ő a fő szál. Nála két Rembrandt festmény szerzőiségének a bizonyítása történik. Ezzel a film a nézőt odaszegezi, mivel tele van izgalommal ennek a végkifejlete. Jan Sixnek lehet, hogy korai az öröme? Megvádolják, hogy korábbi kereskedőtársával kötött egyezségét megszegte. Ezen vád alapján a szakmai hírneve is meginoghat. Emellett ott van a Rembrandt megszállott, „elsőre ránézésre megmondom, hogy ezt ő festette-e vagy sem” szereplőnk, akinek szavai döntőek lehetnek ebben a világban.

Mindazon túl, hogy a történet szépen felépített, szót kell ejtenem magáról a képekről, a technikáról. Hollandia eléggé szerencsés környezet. Gyönyörű szép tájakkal rendelkezik, erdei hangok, búskomor, kora reggeli pillanatképek, amik azt sugallják, hogy menj haza, kuckózz be, mélyülj el a festményedben. A herceg territóriuma megadja az alaphangot, elvisz minket egy komoly, vizsgáló irányba. A lassú svenkek megadják a film komótos ritmusát, amely elgondolkoztatja, elmélyíti a nézőt a festőművészet világában.

Összefoglalva bátran ajánlom azoknak, akik egyszerre vágynak a művészetre és az abban rejlő szenvedélyre.

🎥Rendező: Oeke Hoogendijk

👨‍👩‍👧‍👦Szereplők: Jan Six, Duke of Buccleuch, Eric de Rothschild, Martin Bilj, Jet Bussemaker, Eijk De Mol van Otterloo, Rose-Marie De Mol van Otterloo, Taco Dibbits, Thomas S. Kaplan, Jean-Luc Martinez

⏱️Hossz: 97 perc

🌊Műfaj: dokumentumfilm

🎞️IMDB: 7.1

🍅Rotten Tomatoes: 92%

🦝Kritikát írta:  Dengel X. E.

Facebook Kommentek