Vitaindító gondolatok a közösségi média “elvárásairól”

Erősen vitaindító téma következik | A közösségi média elmosta a magánélet és a nyilvánosság határait, és emiatt gyakran kerülünk zavarba ejtő szituációkba. Cikkünkben 5 tételen keresztül segítünk eligazodni a social felületekkel kapcsolatos képzavarokkal kapcsolatban – a teljesség igénye nélkül.

A közösségi média egy vad, szabályozatlan galaxis, aminek működése talán épp az emberi tényező hatására olyan csapkodó, mint amilyen. Személyiségünk digitális ikertestvérét avatarnak hívjuk, és mint minden jó tesó, úgy ő is van, amiben hasonlít ránk, és van, amiben szélsőségesen másképp mutatja meg magát. Csak itt mégis saját mentális és lelki működésünk olykor öntudatlan, kontrollálatlan kivetüléseit látjuk visszaköszönni a képekben, karakterekben és reakciókban.

A közösségi média úgynevezett elvárásai

A népszerű felületek részvételre és tartalomgyártásra ösztönöznek. Ezt a késztetést még egy passzív felhasználó is megérezheti, de vannak olyan userek, akik ezt az érzést csírájában el tudják hessegetni.

Amint viszont tartalomgyártásra vagy élményeink megosztására kerül a sor, úgy azonnal előkerülnek az írott, de többnyire íratlan szabályok attól függetlenül, hogy tudomást veszünk-e azok létezéséről vagy nem. A helyzet ugyanis az, hogy nincs olyan, hogy csak úgy megosztok valamit, a megosztásnak mindig van indítéka, célja, jelentése és tartalma, sőt, elvárásaink is vannak vele kapcsolatban. Például gyűjtsön nekünk lájkot, elismerést, érje el, hogy szakítsanak ránk figyelmet. Ebben a galaxisban minden mindennel behelyettesíthető.

Népszerű tévhitek a közösségi média elvárásairól

1., Mindenki tudni akarja a véleményemet mindenről.

Soha nem volt ilyen hangos a nyilvánosság, mint ma, ami arra ösztönöz minket, hogy ragadjunk szót mi is és álljunk bele minden posztba, minden kérdésbe, amit elénk dob a gép. Ezzel szemben jól láthatóan nem minden gondolat és vélemény fér meg egymás mellett. Gyakran kaphatjuk magunkat olyan kommentek posztolásán, amit ingerből, ösztönből vetettünk egy olyan téma alá, amivel kapcsolatban nincs valós felkészültségünk. És még az is lehet, hogy vélt igazunknak még csak a tárgyhoz sincsen köze. Biztos, hogy mindig kommentelnünk kell? Nem, nem kell.

2., Azt kommentelhetsz ide, amit akarsz, HA / AMÍG az szép, jó, egyetért vagy dicsér

Méhkas témáknak nevezzük azokat a sztorikat, amikkel kapcsolatban csak a megengedő, támogató, jutalmazó reakcióknak van helye, egyéb esetben a kommentelőt elsöpri a népharag. Mégis ki merné odaírni a nem tetszését, direkten az ellenvéleményét, esetleg az óvatosságra intelmét? A gond csak az, hogy a téves jutalmazás, a konfliktusok elkerülése egy sor további tévedésnek ágyaz meg a jövőben. De a közösségi médiában ennek az ellenőrző gondolatnak mintha nem lenne hagyománya. Láttál már például olyan ultrahangos vagy újszülöttről szóló képet, ami alá bárki oda merte volna írni aggodalmát?

3., Nincs olyan, hogy ciki, minden teljesen természetes és szabad.

Az a benyomás, hogy a profilunk urai vagyunk, gyakran kelt téves és hamis biztonságérzetet. A helyzet az, hogy tevékenységünk során egy sor nagyon érzékeny személyes adatot és ránk jellemző tulajdonságot is a nyilvánosság elé pakolunk. Biztos, hogy minden szennyesünket, intim információnkat közszemlére akarunk bocsájtani? Amin érdemes elgondolkodni, az a hamis biztonságérzet témaköre.

4., A közösségi média ingyen van.

Nagy tévedés! A közösségi média használatáért eszközzel, előfizetéssel, drága időnkkel és egy halom személyes adatunkkal fizetünk. Képzeld csak el, ha nem lenne Instád, Snapchated és Instagramod, vajon tényleg olyan mobiltelefont és díjcsomagot vettél volna, mint amid van?

5., Ha nem használom, lemaradok mindenről és mindenkiről, ott kell lennem akkor is!

Ez a FOMO, azaz a kimaradásból való félelem. Ennek legjobb főpróbája egy digitális méregtelenítés, ami egyben a személyes kapcsolatok próbája is. Valójában semmi lényegesből nem maradsz ki, az igazán fontos dolgok, az igazán erős kapcsolatok ugyanis az offline térben is utolérnek. És nem, a világ nem omlik össze attól, ha egy időre visszavonulsz a folyamatos online megjelenéstől.

Köszönöm, hogy elolvastad vitaindító gondolataimat!

Facebook Kommentek