LARRY (2022) Bernáth Szilárd filmje kritika

Ki lehet törni a Borsodi nyomorból, és megbélyegzésből?

 

Bernáth Szilárd első nagyjátékfilmje szerintem az év egyik legjobbja. Valószínűleg, ha nem tudnám, hogy ez egy magyar film, nem mondanám meg, olyan minőségi lett.

Komoly témákat dolgoz fel, amik minden korosztályhoz szólnak.

 

A film főszereplője Ádám (Vilmányi Benett) juhpásztor, és egy borzasztóan zárkózott fiú. Zárkózottsága a beszéd hibájából, és az édesapjával (Thuróczy Szabolcs) való kapcsolatából ered. Ádám dadogása egy elég súlyos beszédhiba, akár több másodpercet is igénybe vehet egy-egy szó kimondása.


Nem mindig tudja az érzéseit, indulatait a helyén kezelni, ez abban is megnyilvánul, hogy egy hölgy autójának az egyik lámpáját betörte.
Ádám apja helyi rendőr, és elég szigorú neveltetésben neveli fiát, aminek az a következménye, hogy nagyon kevés dologról számol be neki az életéből, és ezt az incidenst is szeretné elkerülni, ezért megkéri a munkáltatóját, hogy ne mondja el az apjának megtéríti a kárt. Igen ám , de Ádámnak le kell adnia az alkoholista, ám jó ideje tiszta apjának a fizetése nagy részét, amit meg nem ad le, azt egy vasúti híd alatt egy befőttesüvegben gyűjtögeti.


Ádám tartja a szavát, megveszi a betört lámpát, de az eredeti árát sokallja, így kerül kapcsolatba pár helyi sráccal, akik olcsóbban (és feketén) tudnak neki szerezni alkatrészt. Először úgy tűnik átverték, de valójában nem. Az egyik fiatal srácot Csala Do-nak (Onofer László) hívják és rappel. Ádám itt érzi először azt, hogy jó emberekkel van, és megkéri a srácot, hogy segítsen felvenni az egyik számát.
A dadogását úgy tudja egy kis időre maga mögött hagyni, ha rappel, mert akkor elmúlik ez a hibája, és kiteljesedhet egy olyan dologban amit őszintén szeret.
Jóba lesz a helyi bandával, akik benevezik egy tehetségkutatóba; Larry művésznéven.
Larry karrierje mondhatni felfelé ível a közösségi médiában, de Ádám élete ugyanolyan kacifántos, és problémás marad.

Apjának Zoltánnak lett egy új kapcsolata Noémivel (Szandtner Anna) akivel sokszor rosszul bánik, bántja, amit a nő nem hagy. (Annak külön örültem, hogy a bántalmazás után otthagyta a férfit, hiszen sok nő nem tudja ezt megtenni, és egy bántalmazó kapcsolatban élnek hosszú évekig.)
Noémi tiszta szívvel kedveli Ádámot, segíti és támogatja. Számomra viszont volt egy indokolatlan jelenet, mikor lefekszenek egymással, mert én annak nem láttam helyét a filmben, másfajta lelki(társ) kapcsolatot képzeltem el nekik.

Larry és Csala Do eljutnak a budapesti döntőbe, ahol Ádám előadhatja a közönségnek a fusztrációiról, és belső démonjairól szóló komoly rappjét. Ugyan nem ők nyerik meg a versenyt, de annál talán többet sikerült. Barátságot és élményeket nyertek, kitartást és akaratot tanultak.

Bernáth Szilárd emberközpontúra készítette a filmet, sok olyan emberrel akik foglalkozásukat tekintve nem színészek. Több karakterrel is lehet azonosulni, sok karakternek lehet szurkolni, hogy megtalálja a saját útját, álljon fel a padlóról bármekkora pofont is adott neki az élet, és egyszerűen csak.. éljen.

 

🎥Rendező: Bernáth Szilárd

👨‍👩‍👧‍👦Szereplők: Vilmányi Benett, Szandtner Anna, Thuróczy Szabolcs

⏱️Hossz: 108 perc

🌊Műfaj: dráma

🌈 Kritikát írta: Tamás Krisztina

 

 

Facebook Kommentek